پژوهش مدرسه

  • خانه 
  • میزگرد علمی – پژوهشی :پیامدهای فرهنگی و معنوی کرونا نشست علمی پژوهشی: بررسی محتوایی اربعین نشست علمی پژوهشی: وظایف حوزه های علمیه خواهران در قبال تحولات فرهنگی/بصیرت افزایی نشست:جنبش علمی و توسعه دانش با رویکرد گام دوم انقلاب گزارش نشست علمی- پژوهشی 
  • تماس  
  • ورود 

گزارش نشست علمی -پژوهشی: بررسی ابعاد تأثیرگذاری مراسم محرم در هویت بخشی دینی به جوانان

14 شهریور 1400 توسط سهیلا عباسزاد

نشست علمی – پژوهشی با عنوان: بررسی ابعاد تأثیرگذاری مراسم محرم در هویت بخشی دینی به جوانان ، با سخنرانی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی منزه، مورخه: 10/06/1400، در تالار پژوهشی مدرسه فاطمیه(س) نقده برگزار شد.

 

دکتر منزه در ابتدا اشاره کردند به تعریف هویت، به این­که هویت: آن­چه که موجب شناسایی یک شخص می­شود و مجموعه نگرش و روحیات یک شخص که بواسطه­ی این ویژگی از سایرین متمایز می­شود. بعد اشاره کردند به عوامل مختلفی؛ همچون: عوامل ژنتیکی، محیط، فرهنگی، والدین و… که بر روی هویت تأثیرگذارند.و در ادامه بیان کردند که هویت انواعی دارد؛ از جمله: هویت فردی، ملی، دینی، خانوادگی، اجتماعی، جنسیتی، فرهنگی و… و هریک را به طور خلاصه توضیح دادند.

 

استاد بعد از ذکر توضیحات مقدماتی بیان کردند: شخص در زندگی فردی و اجتماعی ممکن است دچار بحران هویت شود و بنابراین باید عواملی باشد که به این زندگی معنا دهد. یکی از آن عوامل: دین باوری است. هویت دینی باعث می­شود نگاه به زندگی هدفمند شود، روحیه امیدواری و نشاط در فرد افزایش می یابد، روحیه جمع­گرایی فرد تقویت می­شود و …

حال یکی از عناصر تأثیرگذار در هویت دینی، تعظیم شعائر دینی است. شعائر همان مناسک و آئین­هاست و یکی از آن مناسک عزاداری امام حسین(علیه السلام) است. بنابراین محرم و عاشورا یکی از عناصر مهم در هویت دینی تمام اقشار جامعه؛ خصوصا جوانان است. می توان گفت: محرم بر روی تمام هویت ها تأثیرگذار است.

 

استاد در پایان بعد از بررسی ابعاد تأثیرگذاری محرم و عاشورا در هویت بخشی دینی به جوانان، به این حقیقت اشاره کردند که: محرم و عاشورا، یا عاملی مهم در تغییر باور دینی است و در اثر این تغییر، هویت دینی، ارزشمند می شود و یا عاملی برای  تثبیت هویت است. و اشاره کردند به افرادی که متأثر از عاشورا شدند و در آن لحظه هویت دینی آن­ها تغییر یافت. امروز هم در واقع جنگ بین فرهنگ هاست؛ جنگ بین فرهنگ عاشورا و فرهنگ غرب. فرهنگ عاشورا یک نوع هویت را تولید می کند و فرهنگ غرب نوع دیگر فرهنگ را. پس دین است که به جوان هویت دینی می دهد که سینه سپر می کند و از مرز و بوم خود دفاع می کند. ودر نهایت، جهت تأثیرگذاری مراسم محرم در هویت بخشی دینی به جوانان، هم نیاز به شورحسینی است و هم شعور حسینی.

 

 

 نظر دهید »

گزارش نشست علمی- پژوهشی: غدیر و مسأله حکمرانی مطلوب

14 شهریور 1400 توسط سهیلا عباسزاد

به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر خم، نشست علمی – پژوهشی با عنوان: غدیر و مسأله حکمرانی مطلوب، با حضور استاد: حجت الاسلام و المسلمین محمد حیدریزاد، در تالار پژوهشی مدرسه فاطمیه(س) نقده برگزار شد.

 

استاد در ایتدا بیان کردند: مسأله غدیر، مسأله­ی عادی نیست، بلکه مسأله اساسی و بحث ولایت و فراتر از رهبری سیاسی است. و این واقعیت که؛ اصل امامت و ولایت برمی­گردد به اراده خداوند. و سیاست زمانی قابل طرح است که دین اقامه شود و تنها طریق اقامه دین، از جانب خداست؛ چرا که خدا از رهبران الهی خواسته است که دین را اقامه کنند.

 

استاد در ادامه بیان کردند: رهبری در اسلام، مسأله زیربنایی و متعالی و همه مسائل مرتبط آن است. امام می شود محور و توسط ولی همه به یکدیگر ربط داده می شوند که در این صورت است که نظام، نظام ولایی می­شود. در نظام توحیدی بهترین حکمرانی، آن است که در رأس آن نظام ، ولی خدا، معصوم باشد و اگر امام نباشد فرد نزدیک به امام، یعنی ولی فقیه باشد. هرچه نظام از این معیار برخوردار باشد، نظام مطلوب می­شود و ارزش آن بالا می رود. بعد اشاره کردند به نظام ایران که حضرت امام(ره) در تاریخ اسلام بعد از نظام ولایی امام علی (علیه السلام) توفیق تأسیس یک نظام ولایی ، البته با پشتیبانی مردم را داشت. اگر مردم نباشد هرگز ولی خدا نمی تواند نظام تشکیل دهد.

 

استاد در پایان در باب اهمیت حکمرانی مطلوب به این نکته اشاره کردند که: نقش رهبری کشف ظرفیت است. انسان­های جوان مؤمن باید وارد عرصه شوند و عهده دار مسئولیت های نظام شوند و …

با توجه به این که حکمرانی مطلوب، چگونگی دست یافتن به حکومتی است که بتواند زمینه ساز توسعه ای عادلانه و مردم سالار باشد که غدیر، همه­ی این را باز می تابد. پس می توان گفت: رابطه­ی مستقیمی بین غدیر و حکمرانی مطلوب وجود دارد و غدیر شاخصی است برای حکمرانی مطلوب؛ از آن جهت که ولایتی که در غدیر است به معنای حکومت است.

 

 نظر دهید »

گزارش نشست علمی- پژوهشی: بررسی محتوای اربعین

01 اردیبهشت 1400 توسط سهیلا عباسزاد

        نشست علمی ـ پژوهشی بررسی محتوایی اربعین

نشست علمی ـ پژوهشی با عنوان «بررسی محتوایی اربعین» با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد حیدری‌زاد، مدیریت محترم حوزه‌های علمیه خواهران استان آذربایجان غربی؛ با مشارکت و همکاری معاونان پژوهشی و فرهنگی مدارس علمیه الزهراء سلام الله علیها سطح دو و سه؛ شهرستان شاهین‌دژ و ارومیه و نقده در تاریخ  16 مهر 1399 بصورت مجازی در بستر پیام رسان ایتا برگزار گردید.

حجت الاسلام حیدری‌زاد با بیان این‌که در مکتب امام حسین علیه‌السلام باید برای هدایت انسان‌ها از همه چیز خود بگذریم، گفت: خداوند از ائمه و صالحان عهد گرفته که برای نجات بشر با تمام وجودشان وارد شوند.

حجت الاسلام محمد حیدری‌زاد با بیان این‌که زیارت اربعین سید و سالار شهیدان بسیار نورانی و موثر و دارای ثواب عظیم از جانب خداوند سبحان است، اظهار داشت: در روایات ائمه معصومین علیهم‌السلام بیان شده است؛ هر یک از شیعیان که امام حسین علیه السلام را زیارت کند، پیش از آنکه برگردد، تمام گناهانش آمرزیده می‌شود و در ازای هر قدمی که بر می‌دارد هزار ثواب نوشته می‌شود و هزار گناه از او پاک شده و هزار درجه به او داده می‌شود.

وی ادامه داد: کتاب کامل الزیارت مهم‌ترین کتابی است که بزرگان همه به آن صحه گذاشتند و روایاتی که در این کتاب در خصوص ثواب زیارت امام حسین علیه‌السلام و اربعین وارد شده است قابل تأمل می‌باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی تصریح کرد: از امام صادق علیه‌السلام روایت شده است که همه انسان‌ها در روز قیامت آزو می‌کنند، ای کاش از زوّار امام حسین علیه‌السلام بودند و این به علت دیدن شدت برخورد کریمانه خداوند متعال با با زوٌار اباعبدالله علیه‌السلام در روز قیامت است.

وی بیان داشت: ارزش و اهمیت زیارت اربعین و امام حسین علیه‌السلام مسئله‌ای است که نه تنها با اعتقادات ما هیچ منافاتی ندارد بلکه عین حقائق توحیدی است. و در مورد زیارت اربعین که یکی از نشانه‌های مومن است و مورد سفارش معصومین علیهم‌السلام می‌باشد باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام حیدری‌زاد افزود: امام حسین علیه‌السلام در دعوت مردم به توحید سنگ تمام گذاشت و نهایت خیرخواهی را در مورد بنده‌ها انجام داد و جان مبارک و خون قلبش را در راه الهی تقدیم کرد تا انسان‌ها را از جهالت و نادانی و گمراهی نجات بدهد و این نشان می‌دهد که خداوند از ائمه و صالحان عهد گرفته که برای نجات بشر با تمام وجودشان وارد شوند و البته آن کسی می‌تواند بشر را از جهل و گمراهی نجات بدهد که آمادگی فدا کردن تمام هستی اش در راه خدا را داشته باشد.

وی تصریح کرد: امام حسین علیه‌السلام با حرکت خود درس بزرگی به دنیا داد و اگر ما بخواهیم نجات بخش بوده و اهداف توحیدی در زمین را مستقر کنیم تا بندگان خداوند بتوانند در مسیر حق وارد شوند باید قابلیت و آمادگی لازم را داشته باشیم تا از همه چیز خود بگذریم و این مکتب امام حسین علیه‌السلام است.

مدیر حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی با بیان این‌که در مکتب عاشورا همه باید برای هدایت انسان‌ها تلاش کنند، افزود: دلباختگی به دنیا و زرق و برق آن و حب ریاست و قدرت عاملی برای بازماندن از لشکر عاشورا است و در فقرات مختلف زیارات اباعبدالله علیه‌السلام ، عاشورا  و اربعین به این مسئله اشاره شده است.

وی با تصریح بر این‌که زیارت اربعین اعلام آمادگی برای یاری امام حسین علیه‌السلام است، بیان داشت: وقتی ما زیارت اربعین می خوانیم در واقع بعد از ۱۴۰۰ سال به ندای امام حسین علیه‌السلام لبیک می‌گوییم و کوتاهی کوفیان را جبران می‌کنیم.

حجت الاسلام حیدری‌زاد در ادامه به رشادت‌های زینب کبری در باقی ماندن نهضت عاشورا و تبدیل اربعین به یک نهضت جهانی اشاره کرد و گفت: قیام زینب کبری از کنار گودال قتلگاه شروع شد و از همان آغاز حرکت با اقتدار و عزت در مقابل دشمن ایستاد و امام حسین را به عنوان قهرمان تاریخ معرفی کرد و در طول مسیر هم یار و یاور امام زمانش بود و هم از خون شهدای کربلا دفاع می‌کرد و امروز به برکت این نهضت و قیام است که دین خدا زنده مانده و اباعبدالله انسان‌ها را هدایت می‌کند.

 نظر دهید »

گزارش جلسه ژورنال کلاب، بررسی مقاله: تحلیل ابعاد تأثیرگذاری لقمه حرام در شخصیت انسان با تاکید بر آیات و روایات

01 اردیبهشت 1400 توسط سهیلا عباسزاد

برگزاری جلسه ژورنال کلاب

جلسه ژورنال کلاب با رویکرد بررسی مقاله علمی ـ پژوهشی «تحلیل ابعاد تاثیرگذاری لقمه حرام در شخصیت انسان با تاکید بر آیات و روایات» در مورخه 30/9/1399 به صورت مشترک برای طلاب پایه 3 مدارس علمیه الزهراء سلام‌الله‌علیها ارومیه، شاهین‌دژ و نقده در پیام‌رسان ایتا برگزار گردید.

در این جلسه خانم حسن‌پور بعد از ارائه بیوگرافی و آثار علمی نویسنده مقاله، به معرفی انواع مقالات علمی و توضیحاتی در رابطه با مقالات علمی ـ پژوهشی، بیان ویژگی‌های مقالات علمی و در نهایت به ساختار مقاله و محتوای آن به صورت مختصر پرداختند.

در ادامه در رابطه با عنوان مقاله، نوع چکیده، محتوای مقاله اعم از تاثیرات لقمه بر شخصیت و رفتار انسان همراه با نقدهای وارده بر آن ارائه گردید.

نقاط قوت:

ü     چکیده دقیق و کامل

ü     استفاده از منابع تفسیری شیعی و سنی.

نقاط ضعف:

ü     عدم ذکر ارکان مقدمه مانند پیشینه و ذکر اهمیت و ضرورت با ارجاع دهی ذکر گردیده است.

ü     عدم ذکر مفهوم شناسی

 نظر دهید »

گزارش نشست علمی- پژوهشی:اسوه بودن حضرت زهرا(س) برای زنان معاصر

01 اردیبهشت 1400 توسط سهیلا عباسزاد

نشست علمی ـ پژوهشی اسوه بودن حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برای زنان معاصر

نشست علمی ـ پژوهشی با عنوان «اسوه بودن حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برای زنان معاصر» با حضور سرکار خانم شیرین سعیدی (مدیریت محترم مدرسه علمیه نقده؛ عضو کارگروه پژوهشی استان آذربایجان غربی) با مشارکت و همکاری معاونان پژوهشی مدارس علمیه الزهراء سلام‌الله‌علیها سطح 2 و3؛ شهرستان ارومیه، نقده و شاهین‌دژ در تاریخ  14 بهمن 1399 بصورت مجازی در بستر پیام رسان ایتا برگزار گردید.

شیرین سعیدی، با بیان این که زنان امروزی باید به علو مقام و شخصیت بزرگ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها معرفت پیدا کنند، اظهار داشت: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از نور الهی خلق شده است و قبل از بسته شدن نطفه ایشان خداوند به پیامبر الهی دستور می‌دهد که ۴۰ شبانه روز اعتکاف کرده و از مردم جدا شود و ائمه معصومین مادرشان حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها را به عنوان الگوی خود معرفی می‌کنند.

وی با بیان این که صبر، قناعت، گذشت و ایثار، عطوفت و عفیف و با حیا بودن از مهم‌ترین شاخصه‌های حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها است، تصریح کرد: سازش با سختی‌ها، ساده زیست بودن و متانت از مهم‌ترین شاخصه‌های حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بود و در خانواده و برخورد با فرزندان و شوهر خود نهایت ادب را رعایت می‌کرد و باید برای ما الگو باشد.

مدیر مدرسه علمیه فاطمیه نقده با اشاره به الگوی عبادی و اجتماعی بودن حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نسبت به حواشی و اتفاقات پیرامون خود توجه و در جامعه حضور فعال داشتند و لازم است زنان امروزی با الگو قرار دادن حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در جامعه نقش خود را ایفا کنند.

وی دختر نبوت، مادر امامت، همسر ولایت، هم کفو بودن با حضرت علی علیه السلام را از دیگر ویژگی‌های حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها دانست و گفت: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با خودسازی، با خدا بودن، خوش خلقی، عبادت و تدبیر در زندگی به این جایگاه دست یافته بود و تربیت درست فرزندان را از مهم‌ترین وظایف خود در خانه می‌دانست و فرزندان خود را از کودکی به عبادت و نماز خواندن عادت می‌داد.

سعیدی، ولایت مداری و دفاع از ولایت را از دیگر شاخصه‌های حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد و بیان داشت: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با ایستادگی در مقابل ظلم ایستاد و از امام زمان خود دفاع کرد و هر کجا لازم بود وارد میدان شد و با سخنان و خطبه‌های کوبنده از ولایت دفاع و پشتیبانی کرد.

وی در پایان، به یاد همسایه‌ها بودن، نگه داشتن حرمت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و امام علی علیه‌السلام و تبعیت از فرامین الهی، سبقت در سلام دادن، اوج بندگی، تقید کامل به عفاف و حجاب، فعالیت سیاسی و اجتماعی را از دیگر ویژگی‌های حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها دانست و گفت: در جهت‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بهترین الگوی زنان جامعه است و متاسفانه امروزه عده‌ای با الگو گیری از جریان‌های غربی، نوع رفتار خود را هم با آن تنظیم می‌کنند.

 نظر دهید »

گزارش کرسی آزاد اندیشی: شادی و نشاط در زندگی طلبگی؛ بایدها و نبایدها

01 اردیبهشت 1400 توسط سهیلا عباسزاد

استاد ارائه کننده:

شادی از جمله نیازهای روحی و غریزی انسان است که در بسیاری ازجنبه های زندگی نقشی تاثیرگذار ایفا میکند. تعبیر و تفسیر دین از شادی این است که شادی خود هدف نیست، بلکه عاملی مهم و موثر برای رسیدن انسان به کمال عالی انسانی است شادی، همانند دیگر حالت های روحی نیاز به کنترل دارد و اگر مهار نشود، به طور حتم زیان هایی را به دنبال خواهد داشت در آیین اسلام، سرگرمی های زیان بار و تمام عوامل بازدارنده از پیشرفت های معنوی، ممنوع است. گام اوّل شاد زیستن، آن است که همیشه از خود به خوبی یاد کنیم و از واژه­ها و کلمات زیبا و دلپذیر در سخنان خویش استفاده نماییم. یکی از مهمترین مولفه های شاد زیستن یاد و ذکر خداست . توکل به خدا، زیربنای یک زندگی شادمانه و توأم با احساس سعادت و خوشبختی است. انسانی که به خدا توکل می‌کند، با قدرت تمام در مقابل مشکلات می ‌ایستد و هرگز احساس شکست و نگرانی نمی‌کند.پایبندی به ارزشها و اعتقادات به موفقیت انسان در زندگی کمک می‌کند و همچنین شادمانگی را پایدار می‌سازد.
رضایت از زندگی، یکی از عوامل شادمانه زیستن است. افرادی هستند که دارای موفقیت، ثروت و امکانات زیادی هستند ولی همواره از زندگی ناله می‌کنند. اگر انسان بتواند تصویرهای ذهنی خود را مدیریت کند و بجای تصاویر آشفته و منفی، تصاویری زیبا از آینده بسازد، احساسی شادمانهخواهدداشت.هدفمندی نه تنها موفقیت انسان را تضمین می‌کند، بلکه موجب شادکامی انسان نیز می‌گردد.شادی را اگر یکی از نیازهای اولیه انسان ندانیم باید جزء نیازهای ضروری وی تلقی کنیم.احساس شادی با تمام آثار مثبت و مفیدش اگر در راستای تعالی انسان تحت کنترل در نیاید ممکن است منجر به پیامدهای شوم دنیوی و اخروی گردد.طلاب عزیز هم با توجه به اینکه عالم به دین هستند اگر عامل هم باشند و به این دستورالعملها عمل کنند زندگی شاد و بانشاطی خواهند داشت و همین امر موجب جذب دین گریزان گردیده و موجبات نشاط و آرامش جامعه را فراهم می نمایند.

 

استاد منتقد:

خانم کوهی بیشتر کلیت مسأله شادی و نشاط را مطرح کردند و به مسائل شادی در زندگی عمومی مردم اشاره کردند، ولی بحث ما متمرکز بر شادی در زندگی طلبگی است. و لازم است ما طلاب یک اصل اساسی از قرآن استخراج کنیم و به این غایت اساسی برسیم که آن روزی که طلبه طاعت و بندگی خدای متعال را به جای می­آورد، آن روز، روز شادی اوست و آن روزی که طلبه مرتکب گناه می­شود، باید آن روز را، روز حزن و اندوه به حساب آورد. وی در ادامه جهت تحصیل شادی و سرور در زندگی طلبگی به شش مورد از وظایف طلبگی اشاره کردند که عبارت است از: تحصیل معارف دینی، تحقیق در معارف دینی، تبلیغ دین، تربیت دینی، دفاع از دین و تمدن سازی نوین اسلامی. علاوه بر این وظایف طلاب باید به مصادیق شادی نیز توجه کنند و با مطالعه زندگی افراد بزرگ، مصادیق شادی را استخراج کنند.

ایشان بیان داشتند: درست است که ورزش از جمله عوامل شادی است، ولی طلاب در این میان باید مرزهای ورزش و اقسام آن را به راحتی تمیز دهند و مطیع نظر مراجع باشند. و به این واقعیت برسند که خود شادی، هدف نیست، بلکه عاملی که باعث شادی در زندگی طلبگی می­شود و او را در مسیر عبودیت و کمال قرار می­دهد، آن، هدف است.

در آخر در باب انتقاد بیان کردند: فقط صرف این­که توسل باعث شادمانی می­شود کافی نیست؛ چرا که لازم است طلاب معنای واقعی توسل را بدانند و به درک صحیح و درستی از معنای توسل برسند؛ از آن جهت که توسل، باعث تقرب می­شود و جوهره توسل، عبودیت و خضوع است

 

موافق:

جهت حصول شادی به معنای صحیح آن، هم بررسی و تبیین عوامل شادی و هم تشخیص مصادیق شادی یک اصل اساسی است ولازم است بایدها و نبایدهایی در حوزه­ی شادی و نشاط طبگی تعریف شود، تا امنیت فرد و جامعه متزلزل نشود.

 

مخالف:

در خصوص شادی و نشاط در زندگی طلبگی؛ بایدها، نبایدها، چیزی که بیشتر از همه، اهمیت بیشتری دارد: بررسی عواملی است که باعث شادی در زندگی طلبگی می شود و در واقع طلبه را در مسیر عبودیت و کمال حقیقی قرار می دهد و این، باید هدف واقعی برای جامعه­ ی طلاب باشد

 

داور

شادمانی از هیجانات درونی انسان است که نقش به­سزایی در سرنوشت انسان و جامعه دارد؛ از آن جهت که شادمانی سالم، باعث امنیت می­شود. در قرآن کریم هم 25 بار با عناوینی چون فرح و سرور به شادی اشاره شده است و این، اهمیّت شادی را می­رساند. اما چیزی که در این راستا حائز اهمیت است، این است که طلاب بایستی مرزهای شادی حلال و حرام را تشخیص دهند و اون بایدی که در شادی طلبه مطرح است، شادی حلال است؛ از آن جهت که این گونه شادمانی می­تواند انسان را برای ادامه­ ی زندگی، خصوصاً در ایام کرونا و مشکلات معیشتی و اقتصادی، به راههای بهتر هدایت کند و انسان را به تأمل و تعقل وادار کند. طلاب باید در این عرصه پیشتاز باشند و این انرژی مثبت را به جامعه منتقل کنند تا شاهد جامعه­ی سالم و شاد باشیم؛ با این تقریر که طلاب باید به عمق توسل برسند و در تمام مزراحل زندگی برنامه ریزی داشته باشند و با به جا آوردن نماز اول وقت، شادی را به ارمغان آورند.

درست است که شادی از نیازهای اولیه انسان نیست، ولی باید از نیازهای ضروری محسوب شود، امّا با این شرط که، کنترل شود و جهت تحقق شادی و نشاط در زندگی طلبگی، یک سری بایدها و نبایدهایی، تعریف شود، تا شادی به مفهوم صحیح آن را بدست آوریم. و همه به این واقعیت برسیم که نوع نگرش ما به محیط و جهان پیرامون خویش، نقش به­ سزایی در بهره ­مندی از شادی دارد

 نظر دهید »

گزارش نشست: شاخصه های طلبه انقلابی

01 اردیبهشت 1400 توسط سهیلا عباسزاد

نشست علمی-پژوهشی با عنوان: شاخصه های طلبه انقلابی، مورخه: 21/11/99 در فضای مجازی ایتا با مشارکت معاونین پژوهش: الزهرا(س) شاهین دژ ،فاطمیه(س) نقده و الزهراء(س) ارومیه ، توسط استاد: حجت الإسلام و المسلمین آقای ابوالفضل یزدی برگزار شد.

استاد یزدی ضمن تبریک ایام دهه فجر، به اهمیت انقلابی بودن طلبه اشاره کردند و در مورد ضرورت این بحث بیان کردند: کافی است استناد کنیم به بیانات مقام معظم رهبری که مورخه: 25/12/94 در دیدار فضلای قم، دال بر این مطلب که، ما دو نگاه می توانیم نسبت به حوزه داشته باشیم: نگاه اول که ناظر مسائل داخلی است و نگاه دوم، وضعیت انقلابی گری در حوزه است. و حوزه هم به دو بخش مرجعیت و طلاب قابل تقسیم است. البته تأکید عمده­ی مقام معظم رهبری بر روی طلاب بود تا مرجعیت؛ از آن جهت که اگر طلاب نبودند، انقلاب هم گسترش نمی­یافت.

 

ایشان در ادامه به آفت های انقلاب زدایی اشاره کرند، مبنی بر این­که اگر حوزه انقلابی نباشد، نظام و انقلاب به خطر می­افتد؛ چرا که در صورت حاکمیت انقلاب زدایی، ارتباط طلاب با مردم کاهش می یابد و در واقع آرمان اصلی انقلابی گری طلاب این است که اهداف و خط مشی انقلاب را به مردم برسانند.و در حقیقت در سایه ارتباط انقلاب  با حوزه قم و طلاب بود که نیت امام (قدس الشریف) علمی شد.  

 

ایشان شاخص های طلبه انقلابی را در محورهایی چون: علمی بودن طلبه انقلابی، ویژگی های اخلاقی و معنوی طلبه انقلابی، مهارت کافی داشتن برای تبلیغ دین و کوک به انقلاب اسلامی، داشتن هویت سیاسی همسو با دین و نظام انقلابی و… بیان کردند. و در نهایت بیان کردند: در سایه انقلابی گری طلاب هست که می توانیم رسالتهای حوزه انقلابی، همچون: شناسایی و شناساندن اسلام، زمینه سازی برای عمل به احکام اسلامی و … را عامل باشیم و به سرانجام رسانیم.   

 نظر دهید »

گزارش نشست: بینش سیاسی زنان در سلوک سیاسی حضرت زهرا(س)

01 اردیبهشت 1400 توسط سهیلا عباسزاد

نشست علمی ـ پژوهشی بینش سیاسی زنان در سلوک سیاسی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها

نشست علمی ـ پژوهشی با عنوان «بینش سیاسی زنان در سلوک سیاسی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها» با حضور سرکار خانم مریم حضرتی (استاد حوزه و دانشگاه) با مشارکت و همکاری معاونان پژوهشی مدارس علمیه الزهراء سلام‌الله‌علیها سطح 2 و3؛ شهرستان ارومیه، نقده و شاهین‌دژ در تاریخ  15 بهمن 1399 بصورت مجازی در بستر پیام رسان ایتا برگزار گردید.

مریم حضرتی با بیان این که در دهه‌های اخیر بسیاری از صاحب نظران، برنامه‌ریزان و متخصصان علوم سیاسی و مسائل بانوان بالاتفاق از مشارکت سیاسی زنان به عنوان یکی از عناصر اصلی توسعه نام بردند و با این وجود اگر چه مشارکت بانوان در امور سیاسی به طور نظری بسیار مهم و اساسی تلقی می‌شود اما عملی کردن و به اجرا درآوردن آن به سادگی موثر نیست و عوامل فردی و اجتماعی و سیاسی در این امر دخیل هستند.

وی با بیان این که مشارکت سیاسی زنان در سه مولفه بینش، ساختار و رفتار مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: منظور از شاخص سیاسی در حوزه بینش، آن دسته از مولفه‌هایی هستند که به عنوان باور در نگاه دینی به حوزه سیاست تعلق می‌گیرد و این ها قبل از اینکه ناظر به رفتار و ساختار سیاسی باشند؛ بیانگر نوع نگاه به مشارکت سیاسی زنان است و در دیدگاه اسلام هرگز نقش انسانی زن در زندگی اجتماعی و سیاسی کوچک شمرده نشده است و در اسلام زنان مانند مردان می‌توانند در بیشتر مسائل جایگاه مناسبی داشته باشند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی افزود: بررسی الگوی رفتاری حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و ایستادگی آن حضرت در برابر ظلم و جور عهد زمان بعد از پیامبر با رعایت همه ضوابط دینی خاص و حضور دلاورانه‌شان در عرصه سیاسی حساسیت و ضرورت حضور زن‌ها را در حوزه سیاست آشکار می‌کند و نگاه زیرکانه و در عین حال نقادانه حضرت زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها به وضعیت پیرامونی خودشان از عمق و دقت و وسواس حضرت نسبت به مسائل و معضلات و وضعیت جامعه حکایت می‌کند و به خوبی نشان می‌دهد که زنانگی یک زن و  یک شخص نمی‌تواند مانعی در داشتن بینش صحیح سیاسی و فعالیت‌های سیاسی داشته باشد و فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در درون خودشان به یک جریان فکری و روحی عمیقی دست پیدا کرده و به یک پایگاه شناختی، اعتقادی و روحی و رفتاری درست بر اساس تعالیم و آموزه‌های دین رسیده بودند.

وی تاکید کرد: حضرت فاطمه در محضر شخصی چون پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) تربیت شده و راه کمال و سعادت را شناختند و آرمان‌های بلند انسانی و اجتماعی را به خوبی دریافته بودند و این بانوی بزرگوار زندگی و سلوک خودشان را بر پایه  خود آگاهی و شناخت و باور و عقیده‌های درست و همچنین بر پایه اخلاقیات و ایمان کامل شکل داده و از این جهت فاطمه حضوری انسان ساز و جامعه ساز در عرصه جامعه و سیاست دارد.

حضرتی گفت: محیط بعد از رحلت پیامبر اکرم به سمتی سیر کرده بود که نخستین نشانه‌های انحرافش در خصوص زنان نمودار شده بود و این در واقع برگشت به همان سنت‌های جاهلی محیط مکه بود و صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها با حضور خودشان ضمن به چالش کشیدن باورهای جاهلانه در جهت بازیابی هویت انسانی جامعه مسلمان هم، قدم در یک مسیر سخت و دشوار گذاشتند و پذیرش رهبری حضرت علی علیه‌السلام از سوی یک زن و دفاع از آن با تفکرات جاهلی که در جامعه نسبت به زن بود نسان از بصیرت و آگاهی دینی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها دارد.

وی بیان داشت: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها که در بطن مسائل سیاسی جامعه و بحران‌ها رشد کرده و تربیت یافته و بر اساس آموزه‌های نبوی، رسالت دفاع از حق و حقیقت را برعهده گرفته بودند با بصیرت و آگاهی عمیق نسبت به توطئه‌ای که هویت انسانی جامعه را هدف قرار داده بود، هوشیارانه وارد عرصه جامعه شدند و مثل یک سیاستمدار آگاه و مدافع حریم ولایت و امامت در صحنه جامعه حضور جدی و فعال یافتند و رهبری دفاع از امامت را به عنوان دژ مستحکم حافظ آموزه‌های ناب نبوی بر عهده گرفتند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی، بصیرت و دشمن شناسی را از مهم‌ترین مولفه‌های حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد و گفت: شناخت دشمن در زمان فعلی ما هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار و امروز حیله‌های دشمنان خیلی دقیق‌تر و ماهرانه‌تر طراحی شده است و استفاده از عناوینی چون حقوق بشر، رسانه‌های آزاد، سازمان‌های مردم‌نهاد و بین‌المللی بخشی از حیله‌های مخفی دشمنان است که آگاهی جدی را می‌طلبد.

وی، مبارزه با فتنه ها، مسئولیت پذیری، حافظ امانات بودن، آگاهی به وظیفه از دیگر شاخصه‌های حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد و افزود: از نگاه دین مقدس اسلام حکومت یک امانت الهی است و حاکم و رعیت وظیفه دارند که این امانت را هر کدام به سهم خودشان محافظت بکنند و حضرت زهرا با علم به این مسئله به مردم فهماند که در رأس یک حکومت دینی باید افراد صالح و سالم قرار بگیرند و به گونه‌ای ساماندهی شود که مردم در صراط مستقم قرار گیرند.

حضرتی اضافه کرد: دفاع حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به شیوه‌های مختلفی صورت گرفت که یکی از آنها تبیین شخصیت و جایگاه رفیع علی علیه‌السلام برای مردم بود و حضرت با شجاعتی مثال‌زدنی فتنه و جریانی را که می‌رفت تا غدیر را قربانی آرزوها و هوس‌های خودش کند را با هوشیاری خنثی کرد.

 نظر دهید »

گزارش کرسی آزاد اندیشی: صله رحم در ایام کرونا؛ آری یا نه

01 اردیبهشت 1400 توسط سهیلا عباسزاد

استاد ارائه کننده در ابتدا اشاره کردند به اهمیت صله رحم و استناد کردند به آیه ۱ سوره نسا آنجایی که خداوند متعال می فرماید :   

يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذي خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثيراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَيْکُمْ رَقيباً

 

با تدبر در آیه فوق درمی‌یابیم که خداوند ارحام را بعد از خودش ذکر فرموده است و نیز در ۲۳ آیه از قرآن کریم به مسئله صله رحم اشاره شده است و در سه مورد از این 23 آیه تارکین  صله رحم مشمول لعن و نفرین خدا واقع شده‌اند جدایی از آیات قرآن کریم، روایات زیادی نیز در این باره بیان شده است از جمله آنجا که پیامبر اکرم (صلّ الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: “بهترین کارهای خیر درسه مورد هست: صدقه پنهانی، نیکی به پدر و مادر و دیگری صله رحم “. علی رغم توصیه های قرآنی و روایی متاسفانه از سال قبل به دلیل شروع ویروس کرونا و جهت جلوگیری از فراگیری همگانی و شروع آن به جهت توصیه های پزشکی ، توصیه بر ماندن در خانه و پرهیز از رفتارهای خانوادگی شده است که یکی از تبعاتش موجبات قطع رحم را در واقع دامن زده است در حالیکه صله رحم فقط منحصر در دید و بازدید حضوری و آن هم در اعیادف خصوصاً ؛ عید نوروز نیست و این در جایی است که با پیشرفت علم و تکنولوژی و بدون صرف هزینه های ایاب و ذهاب و پذیرایی ، ما می توانیم صله رحم را به جای آوریم چرا که فلسفه صله رحم این است که انسان موجودی است اجتماعی و به ناچار جهت برطرف کردن نیازهای مادی و غیرمادی اش خصوصاً؛ روحی و روانی باید با دیگران ارتباط برقرار کند . استاد در پایان بیان کردند که شرایط پیش آمده نباید بهانه شود برای ترک صله رحم بلکه شرایط سخت  اقتضا می‌کند صله رحم به نحو احسن با شرط رعایت نکات بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی باید به جای آورده شود.

 

گروه موافق بر این عقیده هستند: با توجه به این­که صله رحم یعنی ارتباط با ارحام جهت تامین نیازهای مادی و غیرمادی آنها  و خود، پس لازم است که تحت هیچ شرایطی نباید صله رحم ترک شود و در واقع هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست؛ از آن جهت که امروزه علم پیشرفت کرده و می توانیم از طریق فضای مجازی ، جویای احوال همدیگه شویم و لازم نیست با حضور فیزیکی صله رحم کرد بلکه باید شرایط کرونایی را که اهم است لحاظ کرد.

 

استاد منتقد در باب انتقاد به فرمایشات استاد ارائه کننده بیان کردند: که ایشان کلی‌گویی کرده و به طور کلی به صله رحم اشاره کردند که در هر صورتی باید به جای آورده شود در حالی که ارحام باید رتبه‌بندی شوند مثلاً در این میان والدین بیش از همه نیازمند دیدار هستند تا هم از این طریق مشکلات روزمره آنها جهت تأمین مایحتاج شان تامین شود و هم خلاء مشکلات روحی و روانی آنها تامین شود و نباید صله رحم فقط در ارتباط تصویری و مجازی خلاصه شود و در مرتبه و رتبه بعدی کسانی که عزیزان خودش را از دست دادند و نیازمند همدردی ماه هستند که ما می‌توانیم با تماس مجازی با آنها خودمان را در غم آنها صحیح بدانیم و پشتوانه مالی محکمی برای آنها باشیم. درست است که صله رحم در دید و بازدید خلاصه می‌شود اما بسته به شرایط حاضر شده برای ارحام ، نوع رحم و ارتباط با آن­ها فرق می‌کند و کافی هست با سنجش شرایط ة صله رحم را باید انجام دهیم و نباید هیچ وقت ترک شود.

 

گروه مخالف بر این باور هستند که با توجه به اهمیت صله رحم و توصیه‌های مؤکد آیات و روایات ، قطع رحم تحت هیچ شرایطی جایز نیست و با بررسی درجه ارحام و بسته به نیاز و مشکلاتشان تا حد امکان صله رحم باید به صورت حضوری منتها با رعایت شرایط و رعایت پروتکل های بهداشتی صله رحم را انجام دهیم.

 

استاد داور: استاد در پایان ضمن جمع بندی مطالب ارائه شده بیان داشتند: لازم است ما تعریف صحیحی از صله رحم در ایام کرونا داشته باشیم ، تمام جوانب را بسنجیم و اهم و مهم کنیم و جانب احتیاط را لحاظ کنیم. و تا جایی که مقدور باشید، نباید صلح رحم قطع شود، از آن جهت که کارکرد اصلی صله رحم در جهان معاصر، تربیت نسل جوان و تأمین سلامت روانی افراد است . و بایستی فلسفه و ماهیت صله رحم برای همگان روشن شود؛ چرا که اگر ما در این زمینه، که آیا در ایام کرونا صله رحم هست و یا ترک شود؟ دچار دوگانگی شده ایم، به این جهت هست که هنوز ماهیت و فلسفه­ی صله رحم، به خوبی تبیین نشده است. پس صله رحم یک اصطلاح عرفی است که گاهی در تأمین معاش هست، گاهی جویا شدن از احوال ارحام و… بنابراین با تغییر شرایط و نابسمانی اوضاع مثل ایام کرونا، نباید دلیلی بر ترک صله رحم و فوت شدن این وظایف شود، بلکه بایستی با مدیریت شرایط، با به جا آوردن صله رحم، مشکلات و نیازمندی های مادی و غیر مادی ارحام، تأمین شود.

 

 نظر دهید »

گزارش جلسه ژورنال کلاب، بررسی مقاله: بازتاب فرهنگ زمانه در قرآن کریم

01 اردیبهشت 1400 توسط سهیلا عباسزاد

جلسه ژورنال کلاب با رویکرد بررسی مقاله علمی ـ پژوهشی با  ‘عنوان: بازتاب فرهنگ زمانه در قرآن کریم( بهاءالدین خرمشاهی)   در مورخه24/12/1399 به صورت مشترک برای طلاب مدارس علمیه الزهراء سلام‌الله‌علیها میاندوآب، شاهین‌دژ و فاطمیه(س)نقده در سامانه سیما برگزار گردید.

در این جلسه خانم لیلا امیری بعد از ارائه بیوگرافی و آثار علمی نویسنده مقاله، به معرفی انواع مقالات علمی و توضیحاتی در رابطه با مقالات علمی ـ پژوهشی، بیان ویژگی‌های مقالات علمی و در نهایت به ساختار مقاله و محتوای آن به صورت مختصر پرداختند.

در ادامه در رابطه با عنوان مقاله، نوع چکیده، محتوای مقاله همراه با نقدهای وارده بر آن، توضیحاتی ارائه گردید.

نقاط قوت:

ü     چکیده دقیق و کامل

ü     استفاده از شیوه های متعارف مردم

ü     بیان دیدگاه ها و موارد شبه در قالب مثالهای متعدد

ü     استفاده از منابع معتبر

نقاط ضعف:

ü     استفاده از واژگان دخیل مثل: سحر، جن، چشم زخم و…؛ چرا که بعید است علم امروز قائل به این امور باشد.و راه­یابی واژگان دخیل در قرآن هم نشانگر تبعیت از فرهنگ زمانه نیست.و نویسنده آن را خرافی می داند؛ این در حال است که دامنه علوم تجربی در این مورد محدود است و نمی تواند آن را اثبات کند.

ü     انکار و رد طب جالینوس

ü     همگامی در کاربرد الفاظ نشانگر آن نیست که بار محتوایی اون را پذیرفته است، بلکه به عنوان نام و نشانی برای انتقال مفهوم مورد نظر به مخاطب است.

نویسنده معتقد است که پدیده های فرهنگی به دو منظور آمده: الف) محنت به قصد تخطئه؛ مانند: زنده به گور کردن دختران، رباخواری ب)به قصد اصلاح آنها، مانند:مراسم حج، مسأله ایلا. که هریک از این ها، نشانگر بازتاب فرهنگ زمانه در قرآن کریم است.

 نظر دهید »

گزارش نشست: رابطه استرس تحصیلی و رضایتمندی از زندگی در میان طلاب خواهر

01 اردیبهشت 1400 توسط سهیلا عباسزاد

نشست علمی- پژوهشی با عنوان: رابطه استرس تحصیلی و رضایتمندی از زندگی در میان طلاب خواهر، توسط دکتر: نعمت الله قاسمی در فضای مجازی: سامانه سیما، مورخه:17/8/99 برگزار گردید.

 

استاد در ایتدا بیان داشتند: رویدادهایی  که تنش زا هستند در ظهور بیماری های جسمی و ذهنی تأثیر بیشتری دارند و استرس تحصیلی، یکی از آن موارد تنش زا خصوصاً برای طلاب خواهر است و بنابر این باعث می­شود روحیه­ی رضایت از زندگی  آنها به مخاطره بیفتد.

 

در ادامه استاد به مفهوم رضایت از زندگی پرداختند، به این­که: رضایت از زندگی، یک مفهوم ذهنی و منحصر به فرد هر انسان است و در واقع ارزیابی های شناختی یک شخص از زندگی­اش را تشکیل می­دهد وفرد بر اساس معیارهای شخصی خودش کیفیت زندگی خودش را می­سنجد. استاد بعد از بیان موارد استرس تحصیلی، بیان کردند: طلاب خواهری که موفقیت تحصیلی بیشتری داشته­اند، میزان رضایتمندی بالایی خواهند داشت نسبت به طلابی که موفقیت تحصیلی کمتری دارند و هر چه میزان رضایت از زندگی در میان طلاب خواهر بیشتر باشد، انگیزه زیادی جهت تحصیل خواهند داشت و بر عکس نیز صادق است. پس بین این­ها رابطه مستقیم وجود دارد.

 

استاد در پایان بیان داشتند: جهت حصول روحیه رضایت از زندگی در مقابل استرس تحصیلی و هر علت تنش زا، لازم است روحیه سخت رویی داشته و آن را تقویت کنیم.

 نظر دهید »

نشست علمی پژوهشی: نقش دانشمندان مسلمان در رشد علم

07 بهمن 1399 توسط سهیلا عباسزاد

به مناسبت هفته پژوهش، نشست علمی- پژوهشی با عنوان: نقش دانشمندان مسلمان در رشد علم، توسط حجت الإسلام و المسلمین آقای حسین منیری در فضای مجازی ایتا، گروه پژوهش مدرسه برگزار گردید

 

 

استاد در ابتدا اشاره کردند به این­که: امروزه در دنیا جا افتاده که هر چه دستاوردهای علمی بیشتر باشد نشان از تمدن آن کشور است. و همگان بر این حقیقت هستند که شروع علم و دانش از دروازه­های اسلام بوده است؛ از آن جهت که وقتی ما وارد آموزه­های قرآنی می­شویم به صراحت می­توانیم ببینیم که قرآن ما را به علم و فراگیری آن دعوت می­کند، به طوری که از باب نمونه آیات اولیه سوره علق شاهد و مؤید این ادعاست و بیانگر این مطلب است که بعثت با آموزش علم، شروع می­شود.

وی در ادامه بیان کردند: حال که تأکید می­شود دانشمندان مسلمان باعث شکوفایی علم شده­اند، تلاش و مجاهدت علمی آن­ها فقط معطوف در مباحث اعتقادی و دینی نیست، بلکه تاریخ هم گواه این است که دانشمندان مسلمان در زمینه­های علمی ریاضی، اصول، فلسفه و … نیز درخشیده­اند. تأسیس مدارس نظامیه،تأسیس کتابخانه­های چهارصد هزار جلدی و وجود بیش از 100 کتابفروشی در بغداد و راه اندازی نهضت ترجمه و … همه حاکی از توجه و اهتمام مسلمانان به علم بوده است.

 

اشاره کردند:امروزه علم در دست هر کشوری باشد، قدرت در دست آن کشور است و یا به تعبیری دیگر: قدرت بر پاشنه­ی علم می­چرخد. اگر امروزه مقام معظم رهبری بحث تمدن اسلامی را مطرح می­کند، تنها راه رسیدن به آن، مجاهدت علمی است، تولید علمی است، پیشرفت فرهنگ ملت است.

در آخر استاد از باب نتیجه­گیری بیان کردند: اگر ما به وجود دانشمندان سابق مسلمان افتخار می­کنیم، امروز هم سعی کنیم دانشمندان مسلمانی تربیت کنیم.درست هست که دشمن با ترور دانشمندان مسلمان، به گمان خودش، سعی در بسته کردن باب­های علم دارد، در حالی که ما یقین داریم برای علم محدودیتی نیست و ما با تلاش و مجاهدت علمی می­توانیم بسترهایی زیادی برای تغییر و تحول در زمینه­ی علمی داشته باشیم.و به این حقیقت معترف باشیم که هر علمی که زمینه ساز خدمت به جامعه و شکوفایی آن می­شود، علم اسلامی است که باید تلاش مضاعف در این مورد معطوف شود.     

 نظر دهید »

گزارش نشست علمي پژوهشي

11 دی 1395 توسط سهیلا عباسزاد
 نظر دهید »

گزارش نشست علمی- پژوهشی مدرسه فاطمیه نقده

22 اردیبهشت 1394 توسط سهیلا عباسزاد

گزارش نشست علمی-پژوهشی مدرسه فاطمیه(س) نقده
موضوع:استحکام روابط خانوادگی از دیدگاه اسلام
استاد سخنران:دکتر حسین مهدی هادی
زمان:21/2/93
مخاطبین:طلاب و اساتید


 
خانواده یک نهاد مهم و واحد کوچکی از جامعه می باشد,که در اروپا در عصر صنعت و تکنولوژی,نظام سرمایه داری خانواده ها را تهدید کرد که این امر باعث سست شدن و متلاشی شدن بنیان خانواده  می شد. ولی اسلام منت بزرگی بر ما نهاده و به حفظ کیان آن اهمیت داده است. استاد دکتر حسین مهدی هادی عواملی که باعث استحکام خانواده می شود را در دو محورجمع بندی کرد:عوامل برونی تحکیم بنیان خانواده و عوامل درونی.
عوامل برونی تحکیم بنیان خانواده:
1-فرهنگ :با این توضیح که طلاق در سالهای گذشته امری قبیح تلقی می شد ولی امروزه فرهنگ جامعه ,طلاق را عادی جلوه می دهد.
2-اقتصاد:با این بیان که اگر جامعه از لحاظ اقتصادی غنی باشد به طوری که اگر  زمینه ی اشتغال زایی فراهم وفقر ریشه کن شود استحکام خانواده بیشتر می شود ,چرا که خانواده ها با آرامش زندگی می کنند.
البته عوامل برونی و تامین آن بر عهده جامعه می باشد و از دست ما خارج است.


 
عوامل درونی تحکیم بنیان خانواده:
1-ایمان و فضیلت گرایی:اگر افراد خانواده ,افرادی متدین باشند استحکام خانواده بیشتر خواهد بود. و در رابطه با آن دسته از افرادی که به طلاق روی می آورند ,علت آن بر می گرددبه ضعف ایمان,و از آنجا که زندگی همواره در مسیر تند باد مشکلات قرار می گیرد و افرادی که مجهز به سلاح ایمان باشند خود را نمی بازند چون ایمان آنها را به صبر دعوت می کند. البته باید خاطر نشان سازیم که این به معنای اطلاق بحث نیست,بلکه یکی از عوامل سستی و متلاشی شدن خانواده ,ضعف ایمان است.
دکتر حسین مهدی هادی خاطر نشان کرد در مورد آن دسته از آیات قرآنی که مربوط به خانواده است واژه (واتقوا الله)بیشتر به چشم می خورد که این بر می گردد به همان ایمان مورد بحث مان ,چون در سایه ایمان خوف از خدا حاصل می شود.
2-حاکمیت مهر ,محبت و عشق ورزی در کانون خانواده: یعنی خانواده باید مهد پرورش مهر و محبت در خانواده باشد و جدای از آنکه انسان دارای نیاز مادی می باشد ,دارای نیاز احساسی و معنوی هم می باشد.اگر نیاز احساسی او تامین نشود فرد نامتعادل رشد می کند و احتمال دارد در سنین بالاتر مرتکب جرم و جنایت شود. بلکه بایستی انسان در این وادی لبریز باشد,همچنان که در سیره ائمه (ع) هم  به چشم می خورد .و باور و اذعان داشته باشیم که دین, عین حب است:الدین هو الحب ,الحب هو الدین.البته در مهر و محبت باید جانب افراط و تفریط رعایت شود تا آسیب های جدی فی الجمله لوس بار آوردن را در پی نداشته باشد.
3- تفاهم و حاکمیت عقل و منطق در خانواده: تفاهم به این معناست که طرفین همدیگر را درک کنندو با هم سازش داشته باشند و فضا و جو کانون گرم خانواده آنها بر اساس عقل و منطق باشد و بر اساس لج ولجبازی نباشد.
4-کسب دانش و مهارت لازم در زندگی: به این معنا که زوجین باید با مطالعه و شرکت در کارگاه های خانواده مهارت لازم را کسب کنند ,چرا که قبل از هر کاری باید دستور العمل لازم را داشته باشیم تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
5-آشنایی کامل با وظایف و حقوق همدیگر:این مورد شامل وظایف متقابل زیر می باشد :
-وظایف زوجین نسبت به فرزندان
-فرزندان نسبت به هم
-فرزندان نسبت به والدین
-زوجین نسبت به هم:
اولین وظیفه خانواده در قبال همدیگرهدایت است فی الجمله آنجا که خداوند به پیامبر (ص) می فرماید:امر کن خانواده ات را به نماز.
- پاکدامنی زن و مرد نسبت به هم
-داشتن روحیه گذشت
-عدم سوء ظن نسبت به هم و نا دیده گرفتن ایراد های همدیگرو …
دکتر حسین مهدی در پایان نشست استحکام خانواده را به تولید نسل هم ربط داد و بیان کرد که یکی از علل استحکام خانواده فرزند می باشد و هدیه ای است که زوجین را به هم ارتباط می دهد و به خاطر آن و در کنار هم زندگی می کنند.و در این راستا دو مقاله ای که در این زمینه ارائه شده است را معرفی کرد:1-مطلوبیت و عدم مطلوبیت تکاثر از دیدگاه اسلام 2-کنترل موالید از دیدگاه اسلام. 

 نظر دهید »

گزارش کرسی آزاد اندیشی مدرسه فاطمیه نقده

07 اردیبهشت 1394 توسط سهیلا عباسزاد

گزارش کرسی آزاد اندیشی مدرسه فاطمیه نقده
برگزاری پنجمین  کرسی آزاد اندیشی با موضوع: آسیب های شبکه های اجتماعی
شنبه مورخه 5/2/94  ساعت:45/10


اساتید ارائه کننده بحث:آقای بلال حیدرپور و داوود ابراهیم پور
استاد منتقد:حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین مهدی هادی
استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حیدریزاد
مخاطبین کرسی:
طلاب و اساتید
با توجه به اینکه عصر ,عصر پیشرفت و فناوری است و این پیشرفت در مسیرش آسیب هایی را رقم می زند که این آسیب ها منجر به مشکلاتی شده و دامن خانواده ها را گرفته و انها را تهدید می کند , در این راستا مدرسه علمیه فاطمیه نقده به عنوان یک نهاد دینی بر خود فرض دانسته در این زمینه آگاهی رسانی کند و برای تحقق این مهم , اقدام به برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع: آسیب های شبکه های اجتماعی نموده است .
اساتید سخنران از کارکنان اعزامی پلیس فتا ,ضمن معرفی انواع سایت های اینترنتی و طراح آن و کاربرد آن به آسیب های آن اشاره کردند که می توان این آسیب ها را در سه محور اصلی : اقتصادی , اجتماعی و سیاسی خلاصه کرد. و بیان فرمودند آسیب های منشعب از این سه محور عبارت است از:

 
1-ایجاد اختلالات روحی و روانی فی الجمله :افسردگی و استرس
2-رواج و آموزش اصول ضد اخلاقی
3-آموزش تهیه مواد مخدر
4-شایعه پراکنی و تفرقه در ملت
5-مولد خطر های امنیتی
6-نداشتن مهارت و انگیزه کافی برای ازدواج
7-تمایل زود هنگام به ازدواج
8-افزایش طلاق
9-عدم رغبت و بی توجهی به درس و امورات شغلی
10-ایجاد شکاف  نسلی و طبقاتی در خانواده ها و …
البته اساتید محترم در آخر مباحث خاطر نشان کردند درست و بجاست که شبکه های اجتماعی آسیب های زیادی را به بار می اورد ولی در کنار این آسیب ها و معایب , محاسنی هم وجود دارد که از جمله این محاسن: سهولت در استفاده مردم جهت پرداخت قبوض , تحصیل مجازی دانشجویان و طلاب  بدون حضور در کلاس و استفاده علمی از مطا لب آن و …
حجت الاسلام و المسلمین  حسین مهدی هادی به عنوان استاد منتقد بیان داشتند حال که این شبکه ها جهانی شده , باید تدابیری اندیشیده شود که چه استفاده های  مهمی  و مناسبی می توان از فضای مجازی کرد و در واقع این استفاده مهم راهنمایی و تبیین شود . و از کارشناس در خواست کردند برای مردم شبکه های اجتماعی معرفی شود , چرا که تعداد نیرو های متدین هم زیا د است و ما هم می توانیم از این فضاها استفاده کنیم برای معارف و آموزه های متعالی دین مقدس اسلام. و بیان داشتند باید ریشه یابی شود چرا که علت روی آوری مردم به فضای مجازی  به خانواده ها بر می گردد , چون در صورت تعریف دوستی بین روابط خانوادگی , خلا و شکافی بین اعضای خانواده یافت نمی شود تا این فاصله و شکاف را با فضای مجازی پر کند پس باید در ابتدا راهکار هایی مطرح شود تا بنیان و ریشه خانواده ها محکم شود.
بعد حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حیدریزاد به عنوان استاد داور از مجموع مباحث اساتید سخنران و استاد منتقد نتیجه گیری کرد و بیان داشتند باید راهکار هایی بیان شود تا با این آسیب ها و مشکلات برخورد شود تا بتوانیم کشور و ملت خود را در مقابل این تها جمات واکسینه کنیم که از جمله این راهکارها: نهادینه کردن فناوری , ایجاد قوانین سختگیرانه , ترویج و نشر آگهی های آموزنده , ساخت فیلم و سریال از سوی صدا و سیما , تدوین کتب درسی با این محوریت , و …می توان اشاره کرد.
در پایان اساتید سخنران به سوالات طلاب  و اساتید پاسخ دادند و راهنمایی های لازم را جهت پیش آمدن مشکلات احتمالی ارائه کردند.




 نظر دهید »
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

پژوهش مدرسه

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس